torsdag 11 februari 2010

Röntgensvar


HÄR EN BILD FRÅN VÅR GRANNGÅRD!

Träffade idag en läkare på onkologen som tog ställning till mitt röntgensvar. RÖNTGEN visade några mm större område vid tumörerna än tidigare. Det är tydligen vanligt att strålningseffekten visar sig på detta sätt på röntgen i denna fas. Så jag väljer att se det som läkarna gör, att det är strålningseffekten! Det är om 2 mån de kan säga något mer definitivt.
Läkaren tycker att jag är i skick att fortsätta denna behandlingsplan som nu innebär att jag ska äta cellgifter 5 dagar i månaden under ett halvår. Jag kommer under nästa vecka att åka till dagvården på Akademiska för att få mina cellgifter för 5 dagar. Jag ska även ta en del rutinprover där, för de övriga medicinerna som jag nu ätit i 4 månader. En del biverkningar är ju uppenbara men en del är ju svårt att se el känna.
Kortisonet måste vara ett universalmedel men det tar på kroppen under lång tids behandling. Läkarna vill trappa ner det och jag med men ännu har det inte gått.
Kramperna jag haft både under måndagen och igår beror troligtvis också på strålningen. Hjärnan är tydligen som mest sårbar/känslig denna tid efter strålningen.

Nu blir det att sätta upp nya mål för det kommande 6 månaderna. Den tiden förstår jag kommer bli kämpig, då denna dos är högre (så hög att du endast får ha den doserad för 5 dagar i hemmet).

När min käraste och jag gick i Uppsala idag kände jag att så här pigg var jag inte sist jag gick här (det var under strålningen och cellgifterna, det tog nog mer på kraften än vad jag tillät mig att känna).

Min största uppgift är NU ATT LEVA I NUET! Att inte alltid vänta på nästa röntgen. För det är så livet kommer att se ut även då behandlingarna är över.

4 kommentarer:

  1. Kramar till dig och din familj! Malin F m familj

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte dig eller din familj men jag vill ändå ge dig en dikt som jag fick av en vän när jag behövde.

    Att vara stark är
    att se livet som det är
    att acceptera dess kraft
    och ta del av den
    Att falla till botten
    slå sig hårt
    och alltid komma igen
    Att vara stark är
    att våga hoppas
    när ens tro är som svagast
    Att vara stark är
    att se ett ljus i mörkret
    och alltid kämpa
    för att nå dit.

    SvaraRadera
  3. Att leva i nuet kan vara svårt,men det är härligt! Tyvärr är jag också dålig på det, men jag blir bättre! Man måste inte alltid vänta på det som är bakom hörnet.

    Jag skickar dig all styrka inför tiden som nu kommer, skönt ändå att vi är på väg mot ljusare dagar så du kan få kraft även av vårsolen och allt det härliga den för med sig!

    Kram Maja

    SvaraRadera
  4. Stora kramar på alla hjärtansdag
    Från familjen L

    SvaraRadera

 

Antal besökare totalt:
Antal besökare i dag:
Antal besökare online: