lördag 21 november 2009

Livsvilja!


Jag har alltid faschinerats av höstaster. Kanske mer denna höst än andra? Hur kan den börja blomma nu, om man tar in den i husets varma rum, då det varit snö i luften? Just denna bukett kommer från mina föräldrars gård. Höstastern kommer i framtiden att vara min favorit, mer pga livskraften den innehar än utseendet. Namnet på den är ljungaster (Aster ericoides). Den blommar oftast i augusti-september och bildar stora, luftiga buskar, ca. 40-60 cm höga. Bladen och stjälkarna är mycket tunna, grågröna och blommorna är små, cirka 1 cm i diameter. Men de är många, de glimmar som små stjärnor över denna ljuva lilla buske! Jag försöker bl a att fokuser på den livskraft som blomman innehar, de stunder som är mycket smärtsamma känslomässigt, och dessa känslor går inte att styra över på något sätt. Jag har många strategier och sätt som jag försöker att fokusera enligt dessa smärtsamma stunder. En del av dem kommer jag att delge er på bloggen.

Idag har familjen (med undantag för den äldsta sonen som var på hockey) varit ute i solen och promenerat. Det kändes skönt att ta en längre promenad igen! M och jag ska försöka komma igång igen, vi som har gått många hundratals mil tillsammans.


Jag tycker att det är så fint med adventsgranar så på em tog vi en tur med bilen för att leta liten gran. Käraste visste att bra ställe så vi drog kosan mot det. Granarna såg fina ut och vi skulle precis stanna då ett helt jaktlag står framför oss. Det är min HUMOR. kan inte låta bli att tycka att det är kul, inte käraste..... Han vänder bilen och vi börjar åka tillbaka. Jag vill verkligen ha en av de fina granarna. Jag säger till käraste:- Jag går ut och sågar av en, de blir inte lika arga på en kvinna (tänkte att skogsägaren kan var med i jaktlaget). Sågar av en gran och hör att det kommer bilar, flyger in i bilen med gran och såg. Det gick ju bra! Käraste åker men då vi kommer ner mot den stora vägen har jaktlaget spärrat av vägen.... Kommer vi förbi säger jag med lite tyst röst. Vi kommer förbi! Har satt granen på trappen men den ska pyntas lite.

På em/kvällen var min bror och hans sambo här. Det blev lite fika, Tv-spel (för äldste sonen och bror) och en vända upp på vinden för att hämta adventsljusstakarna. Det är inte så lätt att ta sig upp på vår vind så det är en syn för...... då min käraste och bror assisterar varandra för att få ner det som jag önskade.

Nu på kvällen lite Rodinson för de övriga och bloggande för mig (ni som känner mig vet att jag inte är någon TV människa). Mistingen sover såklart denna tid.

Fredag 20 november

På fm uträttade jag lite ärenden på stan och handlade inför helgen. Jag hade mamma här och hon hjälpte mig att putsa köksfönstren som jag inte hunnit med innan jag insjuknade. Vi fuskade och satte upp röda gardiner 1 v innan advent, men det blev så fint. Matrummet fick också byta gardiner. Tänk att det blir som nya rum! Fredagskvällen avslutades med pizza för familjen X.

Torsdag 19 november

Samtalskontakt vilket alltid har känts bra och framför allt efteråt. Jag är verkligen i behov av detta! Torsdagen fortsatte med vaccination av käraste och minsta sonen. Minsta sonen visar plåstret hela tiden så det verkar vara något stort, och dagiskompisarna har också tagit spruta. Nu har vi alla vaccinerats.
Annars umgänge med familjen och matlagning.
Denna fina blomma fick jag av mina föräldrars vänner L & J. TACK!

1 kommentar:

  1. Hehe, vilken rolig historia om adventsgranen. Skulle ha varit en syn det ;0)
    Jag som mejande ner en massa höstastrar i trädgården i somras, man får skämmas lite...visst är de fina och att de blommar sent lyser som sagt upp men de hade spritt sig i gräset så grönödiskt. Jag ska så ngr i en sålåda nästa år...
    Kramelikram/J

    SvaraRadera

 

Antal besökare totalt:
Antal besökare i dag:
Antal besökare online: