fredag 25 december 2009

God fortsättning på Julen!



Idag har varit en lugn dag med koll på klapparna och såklart mat och godis! Annars lite påfyllning i kylskåpet.

24/12
Julafton är enligt tradition en juvlig dag! Den kändes för första gången i mitt liv inte som tidigare. Vi vaknade till små paket för barnen i julstrumpa och frukost. Sedan blev det en promenad ner på stan. Svärfar kom sedan med julklapparna till barnen. Efter det styrde vi färden till mina föräldrar där min bror och svägerska väntade på oss. Vi åt gott och umgicks. Tomten (som var min bror) kom efter Kalle Anka (inte Anna Anka). Han var gammal tyckte yngsta sonen. Han hade glasögon och hade svårt att tända maschallen. Några rim fanns på paketen i år, vi fick påbackning av tomten förra julen att vi var dåliga på det. Efter paketöppning blev det gröt och julgodis. Väl hemma vid midnatt vart det glögg och sedan TV.
Hade bestämt mig för att inte fälla tårar på denna afton, men som jag sagt tidigare så går inte denna sorg att styra på något sätt. Tyckte ändå att jag kunde hantera dagen på ett bra sätt och fick mig några goda skratt!

23/12
Uppsala tor dagen för julafton. Kändes konstigt att komma hem 16.30 dagen innan dopparedagen men det är min vardag nu....... Håret fallar av strålningen, känns konstigt och vemodigt, men vad har jag att välja på. I det stora hela en bagatell, kan vara skallig hela livet bara behandlingen går väl! Mitt hår är ju lite av min personlighet och något som de flesta jag mött kommenterat.......
Kuratorn kom och frågade om jag var i behov av hjälp innan julhelgen, avböjde detta(tänkte först hon har ju trots allt betalt för att se och höra mig gråta) men beslutade att träffa en kollega för lunch i Uppsala som planerat. Vi har tidigare arbetat fackligt tillsammans och varit utomlans och arbetat ihop några tillfällen. Så vi har haft mycket skoj ihop med sol, bad och god mat vid medelhavet! Det var mycket trevligt att ses! På kvällen ringde en vän som tidigare varit men i Ladies Circle. Jag uppskattade det enormt. Gjorde en snabb visit hos min kära vän M och hennes familj med några julklappar. M fick ett av mina första alser som jag tillverkat. Jag kommer att lägga ut lite på bloggen för försäljning och beställning av det som jag tillverkat/ kommer att tillverka på Vilja Design. (Lägger ut lite foton sedan om det är någon som vill göra en beställning). Jag vill ju ha sysselsättning och ett mål för dagarna, som jag inser att jag kommer att bli hemma och inte kunna arbeta, även om det är svårt att acceptera.
Annars så klädde vi granen enligt tradition, smakade på skinkan och gjorde iordning godisbordet som vi haft många år. Barnen UPPSKATTAR det!

22/11
Uppsala tor.
Håret faller och jag upplevde lite panik för det är så mycket.... Jag har ju "lite" och tappa. Ssk på strålningen söker upp mig och meddelade att proverna var bra. Jag frågade också om håravfallet och hon bekräftade att det är av strålningen för den cellgift jag får ger inte håravfall. Tänk att man kan ha så ont i håret innan det faller....
Då jag kom hem hade käraste och äldste sonen åkt för att inhandla några sista saker till julen! Mamma, pappa, minstingen och jag förberedde lite hemma.

21/12
Uppsala tor och strålning enligt planerna. Träffade läkare idag pga den kramp jag haft i helgen. Han höjde lite medicin och sa att jag skulle vila mer. Det är svårt då man känner sig pigg men jag ska försöka ta till mig hans råd. Kommer nog att tjäna på det i längden?!
Åt på sjukhusområdet och tog mina traditionella måndagsprover efter att ha väntat enligt kölappssystemet.
Då jag stod och väntade på bussen kommer en man och försökte stöta på mig, nog har jag fått raggningsebjudanden förr, men inte trodde jag att det skulle ske på Akademiska sjukhuset. Dessutom gav han sig inte trots att jag lite kallt sa att jag har tre hjärntumörer. Han var helt seriös och bjöd hem mig och lämnade telefonnummret (det ligger i en papperskorg på sjukhuset). Han gjorde många försök men tillslut förstod han att jag inte var intresserad...... Jag har ett ord som mina kollegor haft och har roligt åt, då jag inte finner ord för andra människors agerande, XXXXX (ej min patienter, för där träder min professionalitet in). Jag vill inte dokumentera det här...... men jag tror det har hjälp min många gånger. Då jag tänkt ordet, har jag sedan kunnat släppa det.

4 kommentarer:

  1. God fortsättning till er alla!
    Hoppas att ni njuter av den vackra, vita julhelgen. Tänkte på er upplevelse hos änderna när vi idag var dit och matade dem, de var nog mindre hungriga idag då vi slapp bli jagade.
    Varma kramar S.H med familj

    SvaraRadera
  2. God fortsättning på julen till er alla från oss alla! Vissa familjemedlemmar reagerade på ordet godisbord! Det lät mycket gott o trevligt tyckte L. Jag med... Hoppas du o familjen får en mysig helg i snön innan vardagen börjar igen, ha det bra kramar S.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att läsa att du haft en skön jul, trots att du är mitt uppe i behandlingen!

    Inte dåligt att bli uppraggad dagarna före jul, och på Akademiska dessutom. Fick mig ett gott skratt när jag föreställde mig hur du nobbade honom, hihi!

    Det gör mig ont att håret ditt faller av, men som du säger: bättre det och att allt går väl!

    Julkramar till dig hela din familj från oss i Lidköping (som ÄNTLIGEN fick en vit jul efter alla dessa år!:o) )

    SvaraRadera
  4. God fortsättnig! Hoppas vi kan ses snart! julkramar malin F m familj

    SvaraRadera

 

Antal besökare totalt:
Antal besökare i dag:
Antal besökare online: