torsdag 3 december 2009

Strål och cellgiftsbehandling!

Idag startade strålbehandlingen i kombination med cellgifter det kommer att pågå ca 7 veckor. Jag kommer att strålas i Uppsala 30 tillfällen (måndag-fredag)och äta cellgifter under alla dagar i veckan under denna behandlingsperiod.

Taxin kom och hämtade mig 08.30 för färd till Hedemora där hoppade jag på bussen för sjukresor till Uppsala. På bussen finns 3 ambulanssjukvårdare och många människor som åker på div. behandlingar till Uppsala. Helt otroligt bra ordnat! På bilden ser ni bussen parkerad utanför strålningsenheten.


Resan gick bra, kände mig ett tag lite illamående men tänkte att jag får inte kräkas och det gjorde jag inte. Min kära vän K har nu instruerat mig hur man kräks i en buss, så nu känner jag mig tryggare....... Vi har gett varandra många råd i livet. Allt ifrån hur man berusad hanterar krogtoaletter till hur man syr gardiner.
Väl framme i Uppsala 11.00 läste jag lite tidning och inväntade 11.30 då min strålning genomfördes. Jag spändes fast med min mask och själva strålningen tog 5 min. Det var dock lite förberedelser innan. Det kändes inget. Ett klart skarpt ljus kom med intervaller och sedan var det klart.
Efter behandlingen gick jag och åt och tog en promenad. Sedan blev det lite läsning och handarbete i väntan på hemfärd 14.00.
Bussen avgick 14.00 då blev det talbok och lite sömn. Väl i Hedemora 16.00 och taxi därifrån. HEMMA 16.30 då jag möttes av blommor från min käraste!
Kvällen ägnades åt lite julpyssel med minstingen, läxförhör med den äldre och även lite julpyssel med honom. Se bild.


Lite mys med käraste står nu på agendan.(tror att han städar toaletten) Kan man planera in kärlek?

Det kom även ett blombud på kvällen från min kusin i Norge och hans familj. Jag längtar efter er!

"Ett läkande ljus
Jag önskar att jag hade en sådan förmåga att tända en hälsans läkande låga.
Då skulle den särskilt för dig få brinna -få allt det onda att helt försvinna.
Den skulle se till att kurvan vänder och att du får omsorg av goda händer.
Dag och natt hos dig den skulle vaka och ge dig all kraft att få hälsan tillbaka."
(okänd)

Detta budskap kom på ett vykort idag från M, Tack!

5 kommentarer:

  1. Hej vännen!

    Vi skänkte varma tankar speciellt till dig igår när vi träffades hemma hos AA och hon tände vänskapens ljus. Du är saknad i vår gemenskap och jag håller tummarna att du kommer och orka vara med på julavslutningen.

    Är glad att du nu får starta behandlingen! Du, din familj och din kamp finns med mig i mina tankar. Jag tror på dig, din styrka och beslutsamhet!

    Stora Kramar HÅH

    SvaraRadera
  2. Mmm, jag tror man ska planera in tid för kärlek iallafall. Likväl som tid för andra goda saker. De tråkiga sakerna prioriterar sig själv.
    Mmm, jag tror att man gråter och svettas ut mycket, såväl stresshormoner som annat lort. Som du vet gråter jag, företrädesvis när jag är arg eller stressad, men även av andra skäl.
    Katten vet om det är bussväder idag men jag hoppas att färden går ann.
    Kram,
    Fia

    SvaraRadera
  3. Du är så stark, vilken vilja och vilken kraft! Jag önskar dig och din familj ALL LYCKA. Tårarna i sig har en sån kraft, de måste få komma ut ibland. Tänker på dig av hela mitt hjärta
    Kramar U i gula huset

    SvaraRadera
  4. Vilken omtumlande dag för dig! Jag är glad att du kommit igång med behandlingen!

    Kram Maja

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att du klarat dag 1 och att den första behandlingen gick bra. Bra jobbat! nu är du igång och vet hur det går till och allting. Otroligt starkt av dig att ta bussen och åka ner själv! Ha nu en skön och go helg med din käraste och din övriga familj.
    Stor Kram/ J

    SvaraRadera

 

Antal besökare totalt:
Antal besökare i dag:
Antal besökare online: